Recension CD, nr 1

Artist: Bedouin Soundclash

Album: Street gospels

Releaseår: 2007

image6


Bandet Bedouin Soundclash härstammar ifrån Ontario, Kanada, och de blandar fritt mellan klassisk musik, reggae, rock, soul och ska. De började uppträda som band år 2001, och de släppte då sitt första album som heter "Root fire". År 2004 följde de upp med albumet "Sounding a mosaic" och har sedan den skivan imponerat stort på mig. De får in en speciell känsla i minst 6-7 låtar på varje släpp, och det är egentligen inga avancerade tekniker bakom musicerandet. Om man som jag är frisinnad när det gäller musik, så är detta ett måste att kolla upp.


1. Until We Burn In The Sun (The Kids Just Want A Love Song)

- Låten förmedlar en stor känsla av klassisk reggae, och stor ambiens i form av utsvävande sångrader.


2. Walls Fall Down

- Superskön och svängig reggaelåt. Om det inte rycker i kroppen på folk som lyssnar på denna låten så är det nåt som inte står rätt till. Det finns ingen sångare inom reggae och skabranschen som har en så känslig och träffande röst som Jay Malinowski har.


3. St. Andrews

- Här talar vi om skön akustisk rock. Åter igen en svängig låt, men mindre reggae. Wow. Det är så här klockrent och skönt det ska vara med musik.


4. Trinco Dog

- Reggae, och en god portion känslighet. Mycket mer kan jag inte komma på om denna låten. Det är inte min favorit på skivan, men dock inte dålig.


5. Hush

- Acappella och gospelkänsla rakt igenom. Fullständigt solklart.


6. Bells Of '59

- Hehe, här är det sommar och brudar som är det första som dyker upp i huvudet. Lätt en stor känsla av värme, kärlek och Hawaii. Det är underbar reggae-rock när den är som bäst.


7. Higher Ground

- Det här är en låt som Jimmy Cliff, reggaekungen lika gärna kunde ha släppt. En låt som inte riktigt går hem för min del, men som är bra genomförd.


8. 12:59 Lullaby

- I de första sekunderna känns det som jag vill klappa takt, men när Jay börjar sjunga så är det inte lika uppåt. Det är en kärleksballad med mollkänsla. Nästan så att man får en tår i ögat i slutklämmen av låten.


9. Nico On The Night Train

- Får först en känsla av en 50-tals ballad som mycket väl kunde ha spelats vilt i en gammal radioapparat i en gammal Cadillac på en bilträff. Sen smyger det in lite lite grann reggaemys. Underbar och nostalgisk låt.


10. Gunships

- Reggae i en skön stil om vapenfartyg som hamnar på havets botten. Well, mycket mer kommer jag inte på om denna låten.


11. Jealousy And The Get Free

- Utsvävande och nästintill psykedelisk reggae. Hade säkert fungerat för en gräsrökare. Inte alls min grej.


12. Midnight Rockers

- Precis vad det går att utläsa av låttiteln, det är rock. Jag förstår dock inte budskapet i låten. Emellanåt tycker jag om den, och emellanåt så låter det som om det bara vore en utfyllnadslåt på skivan. Är lite kluven på den här.


13. Hearts In The Night

- Wow, återigen den här sköna 50-talskänslan som fanns i låt 9. Sjukt bra. Det är så välspelat och solklart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0