25 maj '08

Jaha. Då är det tidig söndag egentligen, men jag låtsas att det är lördag fortfarande. Igår så kom jag till Tomelilla och åt mat ihop med familjen. Lotta & Roger tittade förbi med töserna och sen åt vi hamburgare. Efter det körde jag till Stefan, där vi bestämde oss för att köra till Johan sen och kolla på lite gamla musikvideor och lyssna på musik. Johan hade besök av två granna töser, som jag vill minnas heter Sara och Sofie, är inte helt säker dock. Så där stannade vi tills klockan var närmre två, sen körde jag hem Marie och Stefan till deras.

Idag fick jag ett sug av att måla förrådet här hos föräldrarna, men sen kom jag på att jag inte hade tagit med nycklarna som förrådsnyckeln sitter ihop med, så det kunde jag ju rita mig. Så jag körde hem till Stefan istället, och vi stack in till Tomelilla för att gå på Bo Ohlsson en liten stund. Väl där så köpte jag Grand Theft Auto IV till mitt XBOX 360, och Alien vs Predator 2: The Requiem på DVD. Det ska bli så jäkla kul att spela GTA hemma sen i veckan, kan knappt bärga mig. Får väl smygstarta imorgon så smått. Har för övrigt klarat av Crash Of The Titans och sen så har jag bara en racedag kvar på Need For Speed: ProStreet kvar att dominera, sen har jag klarat hela spelet där också. Sen när den racedagen är avklarad så kommer jag att spela Grand Theft Auto så mycket jag orkar. Senare under kvällen så körde jag hem till Stefans föräldrar och där grillade vi och drack gott. Under grillningen så ringde Johan och ville att vi skulle komma till Ystad och umgås, så vi stack dit sen också. Fick för övrigt reda på idag att Elnas bror Alfred hade kört motorcykel och skadat sig väldigt allvarligt nu i fredags. Inte alls bra det där. Alfred är väl tydligen inte känd för att ta det lugnt iheller. Jag känner inte honom så väl, men vi har snackats vid ett par gånger. Men men, får hoppas att han lärde sig en läxa.

Får väl se om det blir nåt målande imorgon. Ska iallafall hänga upp en del tvätt så den hinner torka innan jag ska hem. Vi hörs.

18 maj '08

Såg en film till igår kväll som hette Bachelor Party 2: The Last Temptation. Kodorden för den filmen skulle nog bara kunna vara brudar, bröst och fylle. Ingen bra film, men kanske en fröjd för ögat. Köp inte den! Den första Bachelor Party som kom på åttiotalet som Tom Hanks var med i, var inte heller den bästa filmen, men den var iallafall bättre.
Under dagen så har jag samlat på mig ca 100 nya achievements-poäng på min XBOX 360, sen har jag lyssnat igenom två album också. Det första var med Billy Joe från Green Day som har bildat ett nytt band vid namn Foxboro Hot Tubs. Skivan heter Stop Drop And Roll, och den var inte det bästa jag har hört. De försöker blanda rock´n roll med flöjtmusik, punk och diverse andra stilar, men det låter inte riktigt rätt tyvärr. Tanken är god och musikerna är alldeles säkert fullt kvalificerade för det, men det fanns ingen kemi på skivan. Den är därmed icke köpvärd. På det andra albumet sitter Bam Margeras bror bakom trummorna, och det är då naturligtvis det helt underbara Viking Skull vi snackar om. Deras nya skiva Chapter Two rockar fett och det är mycket Black Sabbath-sväng blandat med andra rockiga tongångar. Gillar skivan skarpt och skulle köpt den om jag hade haft kapital just nu.

Åt köttfärs med pasta idag, och tycker det är en lyckad kombination. Har sedan på kvällen smaskat i mig en morot och snackar med Emmelie från Lödde en bra stund. Livet leker, imorgon är det träning och tillbaka till verkligheten. Vi ses då.


17 maj '08

Då är snart lördagen över. Har idag haft en underbart avslappnad och skön dag utan några som helst ansträngande uppgifter. Lyssnade igenom två stycken mycket bra album idag. Jag brukar inte fastna för musik med mycket känslomässiga inslag, speciellt inte extrem hårdrock med såna inslag, men gruppen Blowsight har ändå lyckats imponera på mig. Deras nya skiva "Destination Terrorville" rekommenderas varmt till folk som gillar musik i stil med Takida och liknande band. Själv gillar jag inte Takida, men det är den enda rättvisa härledningen jag kan ge till Blowsight. Det andra albumet var med sleazerockarna i Crashdiet. Skivan "The Unattractive Revoluton" låter som en modernare version av gamla Mötley Crue-klassiker. Dock så är detta många gånger mer rakt på sak än Mötley var. Köp om du gillar "The Crue".

Till middag idag så blev det några kotletter, pommes och stekta ägg. Helt underbart. Det enda jag saknade var iskall pilsner, men nån gång får man vara utan antar jag. Efter middagen la jag mig på sängen och somnade en stund. Är första gången på mycket länge som jag sover middag. Minst ett år sedan sist.

Har senare på kvällen kollat igenom två stycken bra filmer. Den första var We Own The Night med Mark Wahlberg. Kan upplevas som ganska seg, men jag fastnade för den. Finns mycket dolda budskap om familjekärlek och lojalitet som inte går att misstolka. Köpvärd vet jag inte, tror inte jag kommer se den igen. Men definitivt sevärd. Den andra filmen var Eastern Promises. Riktigt bra, som en rysk maffiarulle ska vara. Det kapas fingrar, dricks sprit, tatueras in maffiasymboler på knän och så stjäls det en bebis. Mer vill jag inte berätta. Gillade filmen starkt iallafall. Köpvärd, kanske. Men inte för min del. Oerhört sevärd iallafall.

Var iväg en sväng på Hemmakväll och handlade godis och chips också, för jag tänkte glo på en film till innan det är dags att snarka kudde. Vet inte än vilken det blir, men det får ni reda på imorgon.

Johan skickade förresten alla bilderna från cruisingen till mig idag, och jag ska försöka åtgärda dem imorgon också, om jag orkar. Behöver hitta ett bra program först att redigera dem i. Här får ni en bild på min middag idag, hoppas att det inspirerar till nattamad. Nu ska jag slå upp ett glas whiskey med is i, och njuta av en film. So long.

image10

16 maj '08

Ja, då var det äntligen ny helg. Denna helgen ska jag vara hemma i Landskrona för omväxlings skull. Ska städa, dricka gott, äta gott och glo på mycket film o sånt.

Förra helgen var det cruising i Ystad, och jag och Johan hade en helhelg hemma hos honom. Vi hjälptes åt att installera en komplett hembio hos honom med projektor, motordriven duk och rubbet. Vi färdigställde inte allting då han ska få tapetserat, målat och lagt nytt golv hos sig snart. Men det blev mycket bra bild och ljud tyckte jag. Vi var ordentliga samma dag som vi skulle till cruisingen. Vi lagade nämligen själva lasagnette. Mumsigt blev det. Väl nere på cruisingen så tog jag över hundra bilder. Ska lägga upp dem på mitt Facebook-konto så ni kan få se dem sen. Måste pilla med dem en hel del först för de är på över 2 MB stycket.

Vi spelade poker sen på kvällskvisten när vi kom tillbaka från cruisingen och det var roligt. Jag vann det mesta, så det får man lätt kalla för nybörjartur. Spelar nästan aldrig poker. Nere på stan så träffade vi Elna och Marie, så vi satt och snackade och drack öl med dem där nere. De hade flyttat det från Jakten till stationen i år. Synd på plats bara, för det samlades duktigt mycket folk där. Men men, jag är supernöjd ändå.

Hoppas ni tyckte om min recension jag gjorde på Downs senaste skiva. Grymt cool skiva för de som gillar doom-sludge musik. Sitter just nu och lyssnar igenom dödsmetallarna Aborteds nya skiva Strychnine.213. Riktigt tung och bra skiva. Vill ha. Kollade på en film som hette Gamers igår. Den handlade om några killar som i 23 års tid hade spelat samma RPG-spel vid namn Demons, Nymphs and Dragons. Riktigt rolig och patetisk film. Absolut sevärd, men dock inte köpvärd.

Under arbetsveckan så har vi haft både Mats och Patrik som arbetsledare. Och när de hade hand om det så blev allt mycket lugnare och mer organiserat. Vi gjorde alla våra arbetsordrar själv denna veckan och till på köpet så blir ju allt enklare och så får vi själv se hur mycket tid vi tjänar in. Gött mos.

Idag så dricks det mycket apelsinsaft med isbitar i, sen ikväll efter städning och diskning så ska det tillagas pannkakor som ska bli så smarrigt. Det var nån månad sen sist. Får väl se om jag glor igenom någon/några filmer ikväll eller om det rent av blir tv-spelande istället. Ingen aning än så länge, men vi hörs och synes. Helgen är ung.

Recension CD, nr 3

Artist: Down
Album: Over the under
Releaseår: 2007


image8

Down är gruppen som efter väldigt hårt supande håller igen extremt mycket med alkohol, droger och dålig kost. Produkten av det hela blir ett grymt välspelat och tungt album. Phil Anselmo som tidigare sjungit i Pantera, har själv sagt att detta är det bästa albumet hittills med Down och jag tror honom. Plattan blev inhandlad så fort den släpptes då jag är ett stort Pantera-fan. Phil sjöng även i ett band som kallades Superjoint Ritual. Så, gör som jag, lyssna igenom det, och köp det.
 

1. 3 Suns 1 Star
- Då avlossas den första smockan på sedvanligt doom-sätt. Gunget är helt rätt placerat och sången även den klockren. Låten håller god kvalitet hela vägen igenom, nästan så att man skulle kunna missta gruppen med Black Sabbath om det inte var för sången.


2. The Path
- Tunga riff. Emellanåt använder Phil sig av röstläget han hade i "Cowboys From Hell" då han sa "We´re taking over this town". Inbitna fans vet vad jag menar.


3. N.O.D.
- Svängigt men faktiskt lite enformigt med rytmen i denna låten. Det är inte dåligt på nåt vis. Men det är samma känsla. Detta reder dock ut sig mot slutet av låten då allting bblir grövre och tyngre. Snacka om käftsmäll.


4. I Scream
- Well, det är en bra låt, men dock inget som jag direkt håller högt mer än de speciella sångpartierna där det emellanåt tar en tillbaka 10-15 år mot grungeepoken.


5. On March The Saints
- Nu i introt låter det helt plötsligt som en helt annan grupp. Härliga variationer, det märks tydligt att det används ljusare riff. Det låter som nåt nytt för min del, och det är välgjort. Det mixas frenetiskt mellan olika tempon och rytmer.


6. Never Try
- Jag kommer direkt att tänka på Pearl Jam. Det är så likt så det är skrämmande. Phil hade lätt kunnat sjunga en grym tolkning på "Even flow" eller "Jeremy". Omväxling förnöjer som det så vackert heter. Jag gillar låten.


7. Mourn
- Det låter som en mörk låt. Och jag har så rätt. Det finns inte mycket mer att säga om detta spåret. Det är bara bra.


8. Beneath The Tides
- Gillar delvis låten, sen delvis så tycker jag att den är skittråkig. I "You can't come clean"-partierna så är den som bäst.


9. His Majesty The Desert
- Lungt gitarrspel och lite "Planet Caravan"-känsla iochmed trummorna i bakgrunden. Perfekt spår för avkoppling.


10. Pillamyd
- Helskum titel. Lite mer hetsigt och uppspeedat sound. Det är riktigt bra efter lite mer än halva låten när det blir tyngre.


11. In The Thrall Of It All
- Rakt på sak. Det ska smaka blod i munnen och det ska vara aggro. Synd bara att den blir tråkig när det närmar sig slutgången.


12. Nothing In Return (Walk Away)
- Introt bygger upp perfekt en bra stund innan låter kommer igång vid "You want nothing in return". Efter det så blir det lugnt igen. Det är en nästan 9 minuter lång låt. Det är samma goa känsla som i Alice In Chains låtar. Layne Staley hade sjungit denna låten lika underbart som Phil gör. Synd bara att karln har stämplat ut.


6 maj '08

Ja, då har halva arbetsveckan gått. Började segt igår men det blev bättre idag då jag hade mer att göra. Jag var så duktig idag när jag höll på att ta bort dekaler och stripes från en inbytesbil. För att ta bort dem behöver man en värmepistol för att mjuka upp dekalerna, och den la jag armen på så att jag brände mig. CLEVER. Det blev en runda till Ängelholm idag också för att hämta en reservdel till Almedin, men det var bara skönt att köra bil en stund. Innan jobb idag så blev det en B-Kool Cheesecake-glass på Burger King. Himla god.

Har fått en massa frågor av Emelie idag angående att starta och fixa en egen hemsida eller blogg. Så vi får se om hon kan sparka igång en sida snart. Får väl länka till den isåfall. Imorgon kan jag tänka mig att recensera en skiva. Såg idag att Sabaton släpper ny skiva i slutet av månaden. Får kolla upp den närmre sen. Ser fram emot en skön, varm helg med mycket fina bilar utomhus samt förhoppningsvis en del härliga tjejer också. Cruisingen är ju dock så nära stranden så att det finns en möjlighet.

Kollade på 10000 B.C. häromdagen. Jag tyckte inte att filmen var en wow-upplevelse, men den är absolut sevärd. Camilla Belle som spelar Evolet är så jäkla fin. Hon har verkligen rådjursögon. Inte direkt köpvärd, men som sagt sevärd.

Mer nytt har jag inte för idag, men jag återkommer.

4 maj '08

Dagen började med att jag gick upp väldigt tidigt (kl. 07.00) och åt frukost. Idag var dagen som jag skulle ge mig ut på veteranmarknad i Höör tillsammans med Roland och farsan. Vi tog en lång runda genom Lövestad och Vollsjö tills vi kom ut på vägen mot Höör. Vädret var underbart och det fanns jättemycket personer ankomna redan vid niotiden på marknadsplatsen. Roland var på jakt efter delar till sin P1800, och farsan och jag letade inte efter nåt speciellt, utan njöt mest av att ögonshoppa. På marknaden träffade jag Sven och hans fjälla, och även Ragnar från jobb. På parkeringen stod Mikael Ackerups rörfirmabil. Det är min mors kusin. Kunde dock inte se honom någonstans på marknaden. Det hela slutade med att jag köpte två stycken spolformade glödlampor med blått glas, som var tänkta att placeras som ny innerbelysning i Golfen, men med den vanliga oturen så var de alldeles för långa, så de passar inte.

När vi hade kommit hem till Tranås så ringde jag Johan och hörde hur det hade gått med flytt och ståhej. Han hade flyttat klart, och allt hade gått fortare eftersom hans möbler inte kommer förräns nästa vecka. Så det var lite tomt i hans nya lägenhet. Så jag turade ner till Ystad för att besöka karln, och jag gillade hans lägenhet väldigt mycket. Stor och rymlig och modernt inredd, till skillnad från min. Så, vi bestämde oss för att spendera nästa helg i Ystad för att besöka cruisingen samt att dricka bier. Sen sover jag över hos honom, så det blir nog najs. När vi ändå var i Ystad så passade vi på att gå ner till Max och handla vars en burgare då vi inte hade ätit nån av oss.


Senare på kvällen körde vi till Kenny där Martin redan var belägen. Marie kom sen efter en stund och sen hade vi en lugn skön filmkväll där. Vi såg först en skräckfilm som heter "Gravedancers". Den var inget vidare. Sedan såg vi en komedi som heter "Hot rod". Den är rolig och dum, och jag har sett den innan visserligen, men den har satt sig i minnet. En lustig scen i filmen är när en asiatisk kille står och juckar till ett discobeat lite överallt i staden. Toppenidé. Efter filmerna så körde jag hem Johan till Ystad igen, och sen så sitter jag här mitt i natten. Hörs av snart.


2 maj '08

Då var det dags att skriva om hur Valborg har varit. I onsdags så körde jag ner från Landskrona till föräldrarna. Stefan, Marie, Elna, Martin, Kenny, Johan, Rebecka, Emelie, Mattias och jag var i Lunnarp och firade Valborg tillsammans. Vi grillade god mat och vi drack gott. Jag hade varit på Systembolaget tidigare och köpt ett gäng öl som jag inte provat tidigare. En enda av dem var vidrig, och det var en öl från Brew Dog som heter Punk Ipa. Jag rekommenderar er inte att köpa den, då den smakar bara såpvatten. På Systemet köpte jag även en snygg flaska likör som heter Hpnotiq. Den är jättegod och den gör sig riktigt bra nerkyld med en isbit.

När vi hade ätit så gick vi ner till majbålet och tittade. Jag, Johan, Kenny och Martin passade även på att spela fotboll nere på planen. Det gick smidigt, förutom att jag sulade bollen mitt i pannan på mig själv, och det gjorde ganska ont. Vi knata sedan tillbaks till festen och fortsatte dricka. Alla verkade till att vara på toppenhumör, och det gladde mig. Rätt så tidigt så somnade Mattias, och efter en stund så stack Martin hem. Sen när alla skulle gå och lägga sig så satt jag, Marie och Johan inne i tv-soffan och tittade på tv. Vi väntade på att Johans taxi skulle komma. Den var cirka en timme försenad, men den kom till slut och hämtade honom.

Under kvällens gång fick vi höra ett nytt ord från Stefan. "Surfittskärring". Haha, grabben var i toppform.

Hoppas förresten att ni gillade mina två första skivrecensioner. Är inget proffs, men jag älskar musik. Och jag lovar att det kommer fler. Om ni har en grupp eller spelar själv så skicka gärna material till [email protected] eller skriv ett e-mail så kan ni få min adress. Lovar att lägga upp och berätta om er isåfall här på bloggen. Tills vidare, ha det fina fisken.

RSS 2.0