Recension CD, nr 2

Artist: Astral Doors

Album: New revelation

Releaseår: 2007


image7

Gruppen härstammar från Borlänge i Dalarna, och de bildades år 2002. Nils Patrik Johansson som sjunger har en säregen röst, lite som en extra speedad Ronnie James Dio. Fastnade för gruppen när jag hörde deras skiva från 2005 som heter "Evil is forever". Hoppas att ni tycker som jag, att det är väldigt köpvärt. Som vanligt så är ju inte alla låtar bra, men nära på.
 

1. New Revelation

- Typisk melodisk metal i denna låten. En bit in i låten läggs det av ett snyggt solo, och som sig bör så håller det hög klass. Det är dock inget nytt med låten, då jag tycker mig ha hört det förr.


2. Freedom War

- Delvis uppspeedad, delvis lugn. Jag gillar det jag hör. Lite ridande drumrolls som följer resten av musiken snyggt. Jämt och bra tryck mellan de lugna partierna.


3. Pentecostal Bound

- Sketbra intro rent ut sagt. Blandar friskt av Judas Priest-ljudande gitarrer och trummor. "Watch your back, we´re coming to attack." Klockrent.


4. Bastard Son

- Lugnt och harmoniskt med gitarrplockande. Låter som bandet lägger mycket känslor i denna låten. En powerballad i sin rätta bemärkelse. Solot är grymt bra insmält i låten, och me like.


5. Waiting For The Master

- Synthljudet i början är en detalj som inte passar in med resten av låten. Detta är ingen dålig låt, det är bra upplagt med trummorna som går på lite extra emellanåt.


6. Planet Earth

- Oh yeah, här har vi ett tungt intro. Ilska och extrema partier gör denna låten suverän.


7. Quisling

- Faktiskt en av de få låtarna som jag inte tycker hänger ihop riktigt i början. Sången passar inte riktigt in i riffandet. Nils Patrik sjunger antingen för lågt eller för hårt när det skär sig. Tyvärr går denna bort för min del.


8. Cold War Survivor

- Mycket bra. Skönt tema med en krigsveteran som huvudfigur. Mer kan jag inte komma på. Funkar helt enkelt.


9. The Gates Of Light

- Tungt driv och väldigt hög sång i princip hela låten igenom. Tyvärr ingen låt som jag fastnar för.


10. Shores Of Solitude

- Tillbaks till de klassiska metalriffen i introt. Riktigt schyssta sångpartier som går ihop perfekt med melodin och dynamiken.


11. Mercenary Man

- Kaxigt att lägga in orgelspår på en metalskiva. Det är nästan lite gråtvarning i början då det låter som en begravning äger rum i högtalarna. Men det ändras sen när riffen kommer igång. Här är pondus och tryck så det räcker. Vill faktiskt påstå att det är den bästa låten på hela skivan då den inte innehåller en tråkig stund. Det är inte ofta man hittar det bästa spåret sist på skivan, men det gör inget.


Recension CD, nr 1

Artist: Bedouin Soundclash

Album: Street gospels

Releaseår: 2007

image6


Bandet Bedouin Soundclash härstammar ifrån Ontario, Kanada, och de blandar fritt mellan klassisk musik, reggae, rock, soul och ska. De började uppträda som band år 2001, och de släppte då sitt första album som heter "Root fire". År 2004 följde de upp med albumet "Sounding a mosaic" och har sedan den skivan imponerat stort på mig. De får in en speciell känsla i minst 6-7 låtar på varje släpp, och det är egentligen inga avancerade tekniker bakom musicerandet. Om man som jag är frisinnad när det gäller musik, så är detta ett måste att kolla upp.


1. Until We Burn In The Sun (The Kids Just Want A Love Song)

- Låten förmedlar en stor känsla av klassisk reggae, och stor ambiens i form av utsvävande sångrader.


2. Walls Fall Down

- Superskön och svängig reggaelåt. Om det inte rycker i kroppen på folk som lyssnar på denna låten så är det nåt som inte står rätt till. Det finns ingen sångare inom reggae och skabranschen som har en så känslig och träffande röst som Jay Malinowski har.


3. St. Andrews

- Här talar vi om skön akustisk rock. Åter igen en svängig låt, men mindre reggae. Wow. Det är så här klockrent och skönt det ska vara med musik.


4. Trinco Dog

- Reggae, och en god portion känslighet. Mycket mer kan jag inte komma på om denna låten. Det är inte min favorit på skivan, men dock inte dålig.


5. Hush

- Acappella och gospelkänsla rakt igenom. Fullständigt solklart.


6. Bells Of '59

- Hehe, här är det sommar och brudar som är det första som dyker upp i huvudet. Lätt en stor känsla av värme, kärlek och Hawaii. Det är underbar reggae-rock när den är som bäst.


7. Higher Ground

- Det här är en låt som Jimmy Cliff, reggaekungen lika gärna kunde ha släppt. En låt som inte riktigt går hem för min del, men som är bra genomförd.


8. 12:59 Lullaby

- I de första sekunderna känns det som jag vill klappa takt, men när Jay börjar sjunga så är det inte lika uppåt. Det är en kärleksballad med mollkänsla. Nästan så att man får en tår i ögat i slutklämmen av låten.


9. Nico On The Night Train

- Får först en känsla av en 50-tals ballad som mycket väl kunde ha spelats vilt i en gammal radioapparat i en gammal Cadillac på en bilträff. Sen smyger det in lite lite grann reggaemys. Underbar och nostalgisk låt.


10. Gunships

- Reggae i en skön stil om vapenfartyg som hamnar på havets botten. Well, mycket mer kommer jag inte på om denna låten.


11. Jealousy And The Get Free

- Utsvävande och nästintill psykedelisk reggae. Hade säkert fungerat för en gräsrökare. Inte alls min grej.


12. Midnight Rockers

- Precis vad det går att utläsa av låttiteln, det är rock. Jag förstår dock inte budskapet i låten. Emellanåt tycker jag om den, och emellanåt så låter det som om det bara vore en utfyllnadslåt på skivan. Är lite kluven på den här.


13. Hearts In The Night

- Wow, återigen den här sköna 50-talskänslan som fanns i låt 9. Sjukt bra. Det är så välspelat och solklart.


30 april '08

Äntligen ledighet ett par extra dagar. Jag är ledig onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag och måndag förmiddag. Det är synd att klaga :-) Har dragits med en rostig släp idag som det byttes tre stycken fastrostade luftbälgar på. Både jag och Hossam hjälptes åt, för annars hade Hossam gått osåld hela dagen på jobb, och jag är inte så girig att jag räknar ackord på såna bagateller. Fick även tvättat bilen under kvällen, vilket känns skönt. Nåt som känns mindre skönt är att Almedin och Lars bråkade med varandra idag igen och det blir ju inte bättre eftersom Lars inte hör hemma på Volvo för fem öre. Det finns nog inte en person utöver mig på företaget som skulle bli gladare om han fick varsling. Men men, nog om tråkigheter.


Imorgon väntas det grillning, dricka, gott sällskap och förhoppningsvis bra musik också hos familjen Carlsson i Lunnarp. Pratade med Marie tidigare idag och som det ser ut så blir det av. Ska försöka ta några bilder till helgens bloggposter, men kan inte lova något.
 

Hade tänkt börja recensera skivor och filmer lite mer än vad jag gjort tidigare, eftersom jag i regel lyssnar igenom cirka två skivor om dagen innan jag kör till jobb. Så, om ni orkar, och vill, så läs gärna några recensioner, och köp några skivor, för det gör jag. Och ni som läser och känner er träffade eller om ni har åsikter om vad jag tycker, tryck på Kommentera under varje inlägg och skriv vad ni tycker. Hade varit roligt att höra era tankar. Så, här kommer den första recensionen.


29 april '08

Då var ännu en dryg måndag slut. Orkade inte träna idag, så jag gick ner till Hemköp och handlade bullar och pålägg. Sen satt jag i princip bara och lyssnade på musik fram tills det var dags att bege sig till jobb.

Hade inte så mycket att göra på jobb, jag fick två stycken småsaker att fixa, sen blev det lite städning i verkstaden. Jag kan dock inte förstå hur alla som jobbar på dagskiftet och som har höga löner kan komma undan med att lämna skit efter sig överallt på golv och bänkar. När man sen påpekar det för dem så får man bara hånskratt efter sig. Det är inte konstigt att man saknar motivation på jobb ibland. Ett plus med städningen var att jag hittade en övergiven dunk med färdigblandad spolarvätska samt en förpackning med rengöringsdukar till rengöring av inredning på fordon.


Efter jobb så körde jag till Statoil för att snacka med KG en liten stund. Han tycker att han och jag ska åka till Köpenhamn i sommar och se Kiss live. Vill inte påstå att det är mina idoler, men det hade som ren avkoppling varit roligt samt att man sen har sett ytterligare ett stort band spela. Enligt KG så hade en av hans kontakter sagt att han kunde ordna biljetter, så det är inte alls omöjligt att det blir av. Bilder utlovas om det händer. Fick för övrigt reda på idag att vi allihop på kvällen ska ta ut kompledighet på onsdag för att få en extra ledig dag. Det innebär att vi bara jobbar två dagar denna veckan. Haha, gött så det förslår. Well, vi hörs.


28 april '08

Well well well.

Då har ännu en helg utan en större ansträngning gått till historien. Reste ner till Tomelilla i fredags, som jag brukar när jag känner för det. Johan skickade meddelande på dator och mobil om vi skulle umgås. Så, efter att jag ätit en underbar middag hos syrran i Smedstorp så körde jag och hämtade herr Larsson i Glemmingebro. Vi begav oss till familjen Axelsson och där hade vi den sämsta frågesportstunden i mannaminne ihop med Elna, Rebecka och Marie. Sämst var den för att ingen kunde ge fan i att avbryta varandra och för att ingen lyssnade när frågorna lästes upp. Att det i förväg var snack om fest gjorde inte tillfället mer lustigt iheller.


På lördagen så gick jag upp och åt en god frukost när morsan kom hem med frallor. En helgfrukost utan frallor och kokta ägg är för övrigt en kass frukost, bara så ni vet. Och som ni säkert har hört så lyder det gamla talesättet som så att "Vägen till en mans hjärta går via magen." Och alla ultrafeminister som tycker annorlunda, samt att man siktar för högt, kan bara dra åt skogen. Även ni måste skaffa en hobby. På kvällskvisten så lirades det biljard och bowling på Suxxesshallen ihop med Marie, Johan, Tobias, Pernilla, Martin, Stefan och Kenny. Jag vann, inte alltför oväntat över alla och vi fick höra veckans bästa beskrivning av Tjorven från Saltkråkan "Hon den tjocke äcklige lille jäveln". Ni behöver inte gissa vem som kläckte den linjen, men jag kan ge er en hint. Han bor i Lunnarp, har spelat mer tv-spel än någon annan svensk samt att han har myntat ett nytt adjektiv för utstötta människor, nämligen "fucktard". Efter den sportsliga insatsen så körde jag och de andra hem till Kenny i Onslunda för att lyssna på musik och spela det fruktansvärt underhållande spelet Pain, som går ut på att skjuta iväg en gubbe ut i stadsmiljön för att skada honom och omgivningen så mycket som det bara går.


Söndagen innehöll inte något direkt skrattretande ögonblick. Jag skaffade ett Bank-ID och e-deklarerade. En positiv sak är att man har mycket pengar till midsommar, men en del av dem kommer att gå till nya bromsskivor och belägg till Golfen. Resten ska sparas undan till hösten för att det är tänkt att jag och Johan ska göra Thailand osäkert. Det blir isåfall den första stora resan jag gör hittills. Bilder och resedagbok utlovas. Så, nu ligger jag bara på sängen och lyssnar på musik. Imorgon blir det träning och reparation av en skithög som dom kallar för släp. Jag måste lägga mer tid och energi åt träningen samt åt att sköta och inreda min lägenhet. Har gått och blivit latare med tiden, och det blir jag inte lyckligare av. Hoppas där är någon snygging nere på gymmet imorgon. Det om något gör mig motiverad iallafall. Det får summera min helg.
 

Ha det.


RSS 2.0