Bokrecension, nr 1

Titel: Bananflugornas herre

Författare: Fredrik Eklund. Fredrik är grundare till en gayklubb som heter Billy, han grundade även ett IT-bolag 1999 som heter Humany där kända personer som Carl Bildt och hans pappa, Klas Eklund satt i styrelsen. Han är idag fastighetsmäklare på Core Group Marketing i New York. Utöver dessa framgångar så är han mest känd som Tag Eriksson i diverse gayfilmer.

Handling: Handlar om Fredrik, som är trött på Sveriges trötta klimat och det vanliga Svensson-livet. Han tar tillfället i akt och skickar nakenbilder på sig själv till diverse porrbolag i Amerika och blir ditbjuden för att fotograferas för Playgirl och för att vara med i porrfilm. På resan och innan han bestämmer sig för att ta steget dit så träffar han på killar som nästan får honom att ändra sitt beslut. Men han kör racet ut och tar konsekvenserna av sina egna handlingar som gaykille.

Miljöbeskrivning: Fredrik berättar om nutid, i början av 2000-talet och om sin egen barndom såväl utomlands som i Sverige. Det mesta utspelar sig antingen i Stockholm eller i New York och Los Angeles.

Omdöme: Jag gillar att han vågade ta ett steg som för många andra anses vara en förbjuden väg till att ha det bra. Det jag inte gillar är att han med målande beskrivningar talar om hur sperma flöt rundor samt hur han blev tryckt i sängen. Dels för att det äcklar mig, och dels för att jag inte tycker att han behöver gå in så djupt. Han får gärna beskriva hur och när han har blivit älskad eller känt sig älskad. Men inte hur de gjorde det. Jag är dock heterosexuell. Något som jag ansåg var oklart är hur det har gått för hans skivbolag som han berättar om att han höll på med. Det är fullt förståeligt att han inte gjorde en hel sjävbiografi av denna boken, och att han utelämnade en del detaljer om sig själv. Men det är iallafall nåt jag undrar. Symboler och mönster i boken är väl mycket att han vill bli älskad men att det finns schabloner i vårt samhälle som berättar hur alla ska vara och se ut. Han tar upp flera gånger att han tycker att han ser riktigt bra ut och att han är perfekt, och det är nog inte många som har det så. Inte jag iallafall.