Något nytt, och allmänbildande

Fick en idé eftersom jag gillar svensk ordkunskap och frågesport och sådana sysselsättningar, att jag skulle ha lite nya ord för er, som ni kanske har, eller inte har hört innan. Och naturligtvis så lär det bli en del skånska versioner också. Har skrattat mycket när jag sitter och läser eller lyssnar på radioprogram och kommer över ett ord som jag bara måste kolla upp. Jag blir nyfiken direkt på vad det kan betyda och komma ifrån. Så jag hoppas ni kommer gilla den här sessionen med allmänbildning. Here we go:

Kålsupare:
- Att kålsupa betyder mer eller mindre att man äter kålsoppa, men brukar användas i en mening för att förkunna att flera personer är på samma sätt (negativt).
- Uttrycket kommer av ordet "supa" som ungefärligt betydde att man sörplade. Att vara en "lika god kålsupare" betyder att man gör en sak precis likadant som andra, dvs varken bättre eller sämre. Hertig Karl ska enligt fakta ha grundat talesättet 1599 då han till en rådsherre sa: "Så borde ock lika bröder ware lika kålsupare."
- När det används i nutid så menar man oftast någon som överdriver sina goda sidor för att vara i bättre dager än någon annan.

En lortagreb:
- Kommer av ordet grep, som är ett gaffelformat redskap som används inom diverse utomhussysslor. Det finns olika grepar för olika användningsområden.
- En lortagreb är alltså en gödselgrep.

Hoppas ni tycker att detta är lärorikt, jag tycker att det är jättekul. Har ni något ord ni alltid undrat över så lovar jag att jag ska försöka ta reda på vad det betyder till er. Annars så lovar jag att det kommer fler bra ord och talesätt här på min blogg framöver.

Nu är det långhelg, och på måndag är det dags för den efterlängtade konserten med In Flames och Killswitch Engage.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0